söndag 30 december 2007

Dagen innan nyår

Så har tiden kommit då det snart är nyårsafton. Imorgon smäller det och jag ser verkligen framemot nyår detta året. Förra året var en av dom jobbigaste nyårsaftnar jag någonsin varit med om men oxå den mest betydelsefulla och mest utvecklande för mig som person. Det kanske låter konstigt men förra året veckan innan jul blev min mormor inlagd på sjukhuset och dagen innan julafton blev hon opererad för cancer. Opreationen gick bra och alla trodde hon skulle bli frisk men i mellandagarna kom beskedet att cancern hade spridit sig och att mormor aldrig mer skulle komma hem igen och att nyårsafton skulle bli hennes sista nyårsafton i livet. Dagen efter att jag fick beskedet ville jag åka dit och hälsa på mormor så jag gjorde det tillsammans med min moster och min morfar. Sen när nyårsafton kom ville jag tillbringa den på sjukhuset hos mormor så jag och morfar åkte upp till mormor. Jag hade kvällen innan skrivit ett brev till dom båda som dom fick på sjukhuset och som morfar läste upp högt. I brevet stod alla mina känslor och tankar som jag hade, dels för dom men oxå för det som hände. Mormor var då fortfarande hyffsat med och vaken men hon var så trött och sliten och hade redan givit upp och valde att inte kämpa emot cancern för att förlänga smärtan och sitt lidande. Detta brev ville morfar att det skulle läsas upp på mormors begravning vilket jag inte visste förrän samma dag som begravningen skulle ske. Tänk att ett brev med några få rader på kan betyda så mycket! Det betyder så mycket för mig oxå då dom raderna kom rakt ifrån mitt hjärta.
Så förra nyårsafton var sista gången som jag såg min älskade mormor vid liv. Helgen efter somnade hon stillsamt in tyvärr. Jag hade gärna velat ha henne kvar i livet men samtidigt är jag glad att hon slapp lida så länge då det ändå inte fanns ngt att göra åt det. Men som några av raderna i brevet sa; oavsett vad som än händer, vart jag än befinner mig så kommer ni att alltid vara med mig för resten av mitt liv. Detta står jag för då jag vet att mormor är med mig och håller sin vakande hand över mig!
Förra nyårsafton handlade om avslut och sorg för mig och min familjs del och denna nyårsafton kommer att handla om nystart och ett liv i gemenskap så det är konstigt hur livet ter sig. För mig kommer nyårsafton därför ha en större betydelse än för kanske många andra.
Min syster gifte sig på nyårsafton för några årsedan och då stod jag och mormor och drack drinkar som jag gjorde till oss båda då jag skulle ut och festa sen senare. Trodde aldrig att jag och mormor skulle stå och dricka drinkar ihop men det gjorde vi och det på en nyårsafton, det var på nyårsafton ett par år senare som jag fick träffa henne vid liv för sista gången och nu på nyår så kommer jag att få fira in det nya året i armarna på min älskade!

Saknar dig som fan mormor! Jag älskar dig av hela mitt hjärta och jag vet att du alltid kommer att vara med mig. Hoppas du har haft en bra jul där upppe på molnen med dina föräldrar och att du är med oss på nyår och ser ner på alla fyrverkerier tillsammans med oss! R.I.P

Inga kommentarer: